• Afspreken? Bel +31 6 54 266 165

Je hoeft niet altijd te pieken!

Naar buiten, bewegen, bezig zijn om het lijf in goede gezondheid te houden. Iets wat in het afgelopen jaar zeker bij een heleboel mensen bewust naar boven is komen drijven. Aan de slag, voor nu, maar zeker voor later. Iets wat we allemaal wel weten, maar ook zo makkelijk voor ons uitschuiven…

In tijden dat de werkdruk, de sociale druk en het gezin veel mooie tijd opvragen, wil je ook nog aan de slag met jezelf. Dat vergt een strakke discipline en commitment om het vol te houden. Wil je op alle vlakken je stinkende best doen, zal je daarin dus ook de rek verliezen. Speelruimte, loze ruimte en tijd blokken die niet vooraf al uitgedacht zijn, overlaten aan ‘wat er gebeurd’ lijkt veel lastiger dan het is. Juist even niet altijd overal en altijd pieken brengt juist rust. Net even de scherpe randjes en het vooral ‘moeten van jezelf’ eraf … dat is iets wat je simpelweg kunt leren.

Dan nog de gedachte, dat alleen met altijd pieken het beter zal gaan, je sterker wordt en het maximale alleen het juiste brengt, aan de kant leggen. Waarom?! Simpelweg omdat het juist averechts werkt en het de souplesse en het lichaam laten leren juist tegengaat. Het maximale geven doe je de gehele dag al, in alles waar je mee bezig bent, wil je dat ook nog in het sporten moet je letterlijk dus anders gaan denken. Training inhoudelijk dat is de eerste stap, uitwerken wat je erin stopt afzetten in wat je eruit ‘zou kunnen’ halen …. Dat kunnen we samen uitwerken, maar deze post gaat juist over dat ‘andere deel’ van de training. De beleving van het bezig zijn met, het werken aan en de tijd die je er aan besteed zo in te delen dat het je juist iets geeft waar je op kunt bouwen !

Simpelweg, genieten en elke stap, slag, beweging bewust mee te maken, binnen jouw mogelijkheden op dat moment.

Oeps, dat is dus iets wat je, naast het gewonen dagelijkse leven, ook dus moet gaan inpassen. Verreweg het lastigste deel. Dus trainingen plannen, beginnen en aangaan, maar niet altijd vooraf alles uitdenken. Laten gebeuren, om je heen kijken en juist de energie halen uit het ‘bezig zijn met’.

Zie het als dat moment dat je om 08:00 hebt afgesproken om in het open water te gaan zwemmen, je aankomt op je fietsje om 07:30, vol goede moet, energie en je een spiegel water aantreft, windstil, lekkere temperatuur, niemand in het water alleen jij met je maatje…..

Je wordt al blij van de aanblik van het water en de rust, met een grote glimlach ga je deze training aan. Deze top omstandigheden kloppen als een bus, het moment is daar, en bij elke slag zie je over een vlakke waterlijn je maatje net zijn hoofd kantelen om te ademen, achter hem de pakhuizen, de verlaten Javakade en je schiet bijna geruisloos door het water. Hoe mooi is dat.

Foto credits:  @zwemmersgeluk

Die momenten moet je koesteren, vol in je opnemen en alleen maar bezig zijn met het moment waarin je bezig bent. Dat geeft je energie en een boost van heb ik jouw daar en uiteindelijk gaat de training beter, voelt het beter en zijn de resultaten beter … zonder dat je aan het pushen was om het maximale eruit te helen. Hoe vet is dat !

Die momenten zijn er vaker dan je denkt, eigenlijk zijn ze er altijd maar is het aan jezelf of je ze ziet, meekrijgt en toelaat. De resultaten volgen gebied, als je er maar voor open staat. Zie het als het moment dat je aan het eind van de dag bijvoorbeeld hebt afgesproken om te trainen. De hele dag is het druk, doe je je ding, schakel en ren je je rot en in je achterhoofd is er straks de beloning. De beloning in het kunnen trainen, even het werk ‘uit’ en ‘genieten’ juist aan. Dat doet je opladen en alles even achter je laten, punten voor jezelf pakken en uiteindelijk thuis weer te kunnen doorpakken. Ontspannen en met de trainings meters in ‘the pocket’ .

Zo dus !!  #sportismooi en meer dan het bewegen alleen !

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment

X